Неприбутковий статус НУО визначатиметься наявністю в Реєстрі неприбуткових організацій та установ

1859

Схвалений 28 грудня минулого року Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи“, серед іншого, виключив окрему норму про оподаткування неприбуткових установ і організацій з Податкового кодексу.

Так, було прибрано статтю 157, якою визначалося, що від оподаткування звільняються доходи таких неприбуткових організацій, як благодійні фонди та благодійні організації (створені в порядку, визначеному законом для провадження благодійної діяльності), громадські організації (створені з метою надання реабілітаційних, фізкультурно-спортивних для інвалідів і дітей-інвалідів та соціальних послуг, правової допомоги, провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, просвітньої, освітньої та наукової діяльності), творчі спілки, політичні партії, громадські організації інвалідів, спілки громадських організацій інвалідів і їхні місцеві осередки (створені згідно із відповідним законом), спілки, асоціації й інші об’єднання юридичних осіб (створених для представлення інтересів засновників, членів, учасників, що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників, членів, учасників та не провадять господарську діяльність, за винятком отримання пасивних доходів), релігійні організації (зареєстровані в порядку, передбаченому законом), житлово-будівельні кооперативи й об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), професійні спілки, їхні об’єднання й організації профспілок (утворених у порядку, визначеному законом), організації роботодавців і їхні об’єднання (утворені в порядку, визначеному законом), садівничі та гаражні кооперативи або товариства (створені в порядку, визначеному законом).

Важливо, що ця норма була підставою для ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, положення про що останній раз затверджено Мінфіном на початку 2013 року.

Тепер норму про звільнення від оподаткування НУО викладено в статті 133, яка зауважує, що платниками податку на прибуток підприємств є суб’єкти господарювання – юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім, зокрема, громадських об’єднань, політичних партій, релігійних, благодійних організацій, пенсійних фондів, метою яких не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій. Разом із тим такі НУО не є платниками податку на прибуток лише після їхнього внесення до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

Бачимо, що з переліку неприбуткових зараз випали, наприклад, професійні спілки, житлово-будівельні кооперативи й об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. А статус неприбутковості інших визначатиметься в порядку, який установлюватиме Міністерство фінансів. На цьому також наголошує експерт УНЦПД Анастасія Красносільська:

Також вона особисто уточнила, що група Реанімаційного пакету реформ готує необхідний пакет законодавчих змін, що має бути поданий парламенту якнайшвидше.

Про складність застосування нових норм також зазначає експерт Мережі європейського права Олександр Вінніков: “Неприбутковим організаціям (крім бюджетних установ) взагалі задекларовано режим суперручного управління і постійних корупційних ризиків. По-перше, 157 стаття, що регулювала особливості оподаткування окремих видів НПО повністю виключена. В пункті 133.1.1 перелічено лише звільнених від податку субєктів господарської діяльності в Україні та за кордоном – громадські, благодійні та релігійні організації – і політичні партії, звісно. Вони також можуть вести господарську діяльність “невозбранно” (?). Всілякі там кооперативи, недержавні університети, профспілки, роботодавці і творчі спілки мають платити повну суму податку. Головне – право на пільги виникає після включення організації в Реєстр НПО, порядок ведення якого визначає єдине відомство, а саме Мінфін. По-друге, підстави виключення з Реєстру або якісь істотні порушення взагалі не згадуються. Тобто фіскальні органи можуть виключати недержавні НПО з Реєстру на власний розсуд. Оскільки за таких умов українські суди будуть змушені умивати руки і посилатися виключно на “позиції” та розяснення власне фіскальних органів, корупційні ризики зростуть на порядок, особливо щодо благодійних організацій із великими доходами і громадських організацій, які дозволяють собі критикувати, наприклад, місцеву адміністрацію. Це я до того, що можуть громадські організації вести господарську діяльність чи ні, буде вирішувати районний податковий інспектор – в тексті п. 133.1.1 зрозуміти цього неможливо. І ЦЕ НЕ ПОМИЛКА, ТОВАРИШ – як видно з порівняльної таблиці, Верховна Рада в ясній свідомості відхилила депутатську пропозицію вказати, що доходи НПО від господарської діяльності оподатковуються на загальних засадах. В тім бо й річ, що не на загальних – бюджетні установи можуть перевиконувати план у 35,6 млрд. грн., а що можуть недержавні НПО, вирішуватиме знову таки Мінфін. Певну ясність вносить хіба що п. 140.5.4 вказує, що інші підприємства в разу закупівлі товарів і послуг у НПО (крім бюджетних установ) мають збільшити свій прибуток на 30% (тобто доплатити податок у 5,4%). Нарешті, повністю звільняються від податку підприємства та організації громадських організацій інвалідів – без обмежень за видами товарів і послуг, крім підакцизних, але тільки за індивідуального дозволу єдиного відмоства, а саме Мінсоцполітики (ст. 142). Отже, попередні підсумки “новорічної податкової реформи”: 1) недержавні неприбуткові організації визнаються як такі (або ні) і звільняються від податку на прибуток (повністю) виключно за індивідуальними рішеннями фіскальних органів; 2) НПО у Реєстрі з річним доходом до 1 млн. грн. не платять податок на прибуток і податок на додану вартість; 3) продавати товари і послуги великим підприємствам НПО не вигідно; 4) податкові пільги для підприємств-донорів НПО не змінилися (п. 140.5.9) – 4% прибутку попереднього року“.

Учасник доповіді Президентові України, Верховній Раді, Кабінету Міністрів України про становище молоді в Україні "Молодь в умовах становлення незалежної України" за 1991-2011 рр.
Виконавець програми-переможниці Конкурсу проектів програм, розроблених громадськими організаціями стосовно дітей, жінок та сім’ї, Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту в 2006 році
Номінант конкурсу "ТОП 10 молодіжних організацій України" в 2010 році, що проводився "StudNews" серед 2891 його читачів для організацій, які провели щонайменше один всеукраїнський проект